Pokolenie naukowców z Uniejowa
Data publikacji: 2019-01-28, Data modyfikacji: 2019-01-28
W bieżącym roku szkolnym najmłodsi uczniowie szkoły podstawowej w Uniejowie uczestniczą w projekcie „Kod do przyszłości”. Projekt finansowany jest ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020 w ramach działania 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywacji cyfrowej, którego wiodącym partnerem jest Fundacja Rozwoju Edukacji Elektronicznej z siedzibą w Warszawie.
„Kod do przyszłości” to inicjatywa nauki kodowania, skierowana do nauczycieli publicznej edukacji wczesnoszkolnej oraz klas 1-3 publicznych szkół podstawowych.
Celem projektu jest zwiększenie kompetencji w zakresie nauczania programowania na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, ale także rozwijanie u najmłodszych uczniów wyobraźni i kreatywnego myślenia.
Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciele placówek biorących udział w projekcie wzięli udział w specjalnym szkoleniu, podczas którego poznali metody i techniki używane do nauki programowania, dostosowane do potrzeb i umiejętności dzieci w klasach 1-3 w taki sposób, by je zaangażować i zaciekawiać informatyką i robotyką. Nauczyciele dowiedzieli się, jak zastosować ideę nauki poprzez zabawę. Do ponad 200 szkół w Polsce dostarczony został sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć, tablety oraz zestawy klocków Lego WeDo.
W ramach projektu w każdej grupie odbywa się cykl 30 zajęć. Spotkania, które niestety dobiegają już końca, cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. Każda lekcja dawała im możliwość zbudowania i zaprogramowania nowego robota, a także okazję do zdobywania i poszerzania wiedzy z wielu dziedzin. Na każdych kolejnych zajęciach powstawały inne konstrukcje: małpki, wirujące ptaszki, olbrzymy, łodzie podwodne, samoloty i inne, które dzięki silnikom i czujnikom oraz odpowiednio ułożonym programom „ożywały”.
Uczestnictwo w zajęciach dało dzieciom możliwość poznania podstaw programowania w ScratchJR, Scratch oraz Lego WeDo poprzez język wizualny stworzony specjalnie z myślą o nich. Dzieci poprzez zabawę rozważały różne sposoby działania, odkrywały tajniki budowania i działania robotów, poznawały komponenty wykorzystywane do ich budowy.
Nauczyły się samodzielnie programować, poznały fachowe pojęcia, przeprowadzały eksperymenty i wyciągały wnioski. Podczas warsztatów dzieci rozwijały wyobraźnię i kreatywne myślenie, kształciły zdolności manualne, rozwijały umiejętność obsługi komputera oraz wybranych aplikacji, poznawały zagadnienia związane z bezpieczną obsługą komputera, zdobywały umiejętność pracy w grupie. Układanie i programowanie sprawiło dzieciom wiele frajdy – tak wiele, że chciały budować kolejne układanki.
To, jak wiele radości sprawiła dzieciakom praca z kolorowymi robotami, można było zaobserwować podczas dzisiejszych warsztatów z robotyki przeprowadzonych przez wykwalifikowanych instruktorów ze Szkoły „Alfa i Omega” z Łodzi, którzy młodych naukowców zaprosili do Sali Rycerskiej na Uniejowskim Zamku.
Ponieważ dzieci biorących udział w projekcie było aż 107, dzisiaj zostały one podzielone na dwie grupy, tak, aby każde z nich miało szansę sprawdzić swoje umiejętności z kodowania i programowania na każdym kolejnym stanowisku – z innymi robotami.
Uczniowie z uśmiechem na twarzy i ogromnym zaangażowaniem składali gąsienicę, przy pomocy tabletów programowali i kodowali roboty, na koniec testowali, czy skonstruowane i zaprojektowane przez nie zabawki będą wprowadzone w ruch zgodnie z ułożonym kodem.
Pełna treść wiadomości na: uniejow.pl/?p=46354
https:, Źródło artykułu: https: